Ha eddig úgy tekintettél a marketing osztályodra vagy az ügynökségedre, mint egy úszó szigetre a te szárazfölded közelében, akkor gyere, szállj be velem egy csónakba, ahonnan megmutatom neked, hogyan kapcsolódik a marketing az értékesítéshez, ügyfélszolgálathoz, HR-hez és az egész vállalati stratégiához.
A csónakba a beszállókártyádra ezt a 2 mondatot hoztam:
Az adatvezérelt döntéshozatal felgyorsítja a döntéshozatali folyamatokat, lehetővé téve a vállalkozások számára, hogy gyorsan reagáljanak a változó piaci körülményekre és versenyképesek maradjanak (Ranktracker, 2023)Még élénken emlékszem arra, amikor ha kiejtettem a marketing szót a számon, akkor valaki megkérdezte: áá, te vagy az, aki a reklámokat készíti? Nem.
Valaki pedig azt, hogy hát te vagy, aki azokat a szép vastag papíros kiadványokat nyomtatja? Nem. Éves kampányok? Nem éppen.
Szerintem a digitális korszakban a marketing 3 dolgot kell, hogy jelentsen a te cégednél:
E három pont után bátran nézheted a horizonton, hogy a marketing és az értékesítés szigetei közötti határvonal elmosódott, mintha ezek már nem külön szigetek lennének a térképen. És nem is lehet két teljesen különálló egység a szervezeteden belül.
Tudod miért?
Szépen rendeződik át ez a térkép, ugye?
Gyere, most már vedd át tőlem a távcsövet és nézz bele, és közben tedd fel magadnak a kérdést, hogy történhet meg, hogy a HR team ennyire távol van a marketingtől?
A munkáltatói márkára, a tehetségek vonzására és megtartására hatással van a marketing. Ha most az fut át a fejeden, hogy persze, meg a napi cukorbeviteledet is befolyásolja, akkor csak 3 példát hadd mondjak erre, mind pici taktika, de fontos:
Én teljesen megértem, ha lehajítod a távcsövet és azt mondod, az ügyfélszolgálatról és a termékfejlesztésről már ne is beszéljek.
Oké, csak egy állítást: minden interakció számít.
Egy rossz ügyfélszolgálati élmény vagy negatív értékelés akkora kárt tehet, mint egy hurrikán. És ne haragudj, de itt a te, vezetői kommunikációd felelősségére is van egy mondatom:
Mielőtt lehajtanád a fejed és azt a kérdést tennéd fel magadnak, hogy a te cégednél hogyan kapcsolódnak ezek a területek, osztályok, én hadd tegyek fel neked egy kérdést: a te cégedben a marketing még mindig egy külön osztály, vagy már minden üzleti döntés részévé vált?
Ha úgy érzed, van hová fejlődni ezen a területen, akkor beszélgessünk róla.
Ezért vagyok: a stratéga.
Ebben (is) tudlak támogatni, hogy a térképeden lévő szigeteket összehúzd, mégpedig a következő szempontok szerint:
Ez így mind nagyon logikusan és akár egy folyamatban elképzelhetően hangzik, ugye?
Akkor hadd dobjak rá még egy layert. Ez az emberi.
A csapatod, akár az ügynökséged, szóval akik szerves részei a cégednek, akkor is, ha külsősként, külsős csapatként vannak jelen.
A helyzet az, hogy az egyes szakmai területek közötti kémián rengeteg múlik. Legalább annyi, mint a vezetői szándékon. Ezért a tendereken, a munkafelvételnél ne csak azt nézd, hogy minden checkbox pipálható-e, hanem hogy a részlegek között megvan-e a kémia.
Ha összekötő anyag van, minden van.